Wednesday, August 29, 2012

Qudwah Hasanah. Its Important!

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

Tengok tajuk kat atas dan apa yg ada dlm fikiran anda??apa?haaaaa...

Bila terjebak dalam dnt ni, dan ada fikrah ttg tujuan dan matlamat hidup sy kat atas dunia ni (Alhamdulillah3x), diri ini selalu diingatkan oleh diri sendiri serta sisters till jannah yg comel-comel utk tetap berusaha jadi contoh ikutan yg terbaik kpd org sekeliling..kan itu cara Rasullullah s.a.w berda'wah..bukan dr cara cari kelebihan  diri dan comparekan dengan kekurangan org lain.bukan..Apa kejahilnya dulu bila sy ada perasaan macam tu hmmm. Sekarang, sedang usaha utk buang karat-karat perasaan tu jauh2 ke laut..

Qudwah Hasanah. Perkara yg perlu ada dlm list hidup setiap masa, setiap saat..Sebagai seorang manusia normal yg Allah ciptakan, kita tak lepas dr untuk suka perkara/benda yang indah..kan..Ye lah, ia fitrah. Kalau pergi mana-mana sy akan observe org yg boleh dijadikan qudwah..dan sekarang pun sy akan compare cara sy hidup kawan sy dan org sekeliling sy yg boleh dijadikan tauladan..tentang cara pengurusan masa..cara communicate, sosial and so n so..

Bukan senang nak senang. dan bukan senang nk ke syurga..yes! perjalanan yg jauh.. setiap saat yg lalu tu adalah tempoh perjalanan kita ke sana..dan setiap usaha yg kita buat utk ke sana ibarat tambang yg kita bayar utk ke final destination tersebut. Kalau usaha dan tempoh perjalanan tu tak berbaloi dengan tepat tujuan..alamatnya tak sampai la ke tujuan tersebut.. (ok. membebel)..oh sy cakap dengan diri sendiri.. Berusahalah setiap saat! wahai diri..

Dalam hidup ni, sy terkesan dengan seorang senior masa sekolah rendah dulu..sy darjah 3 dia darjah enam..dan sekarang dah jadi dr. kat somewhere. Ibadah, Aqidah, Akhlak..(dah macam subjek sek. agama je) dia memang melayakkan dia untuk berjaya dlm pelajaran, study kat oversea dan capai cita-citanya sbg dr.. Suatu masa, lebih kurang 10 thun yg lalu, dia masih study kat sek. menengah tau dia still di darjah enam..huhu dah lupa la pulak..sy dan family nk balik kg. kat kelantan dan kami bertolak dr rumah awal2 pagi dan singgah kat masjid pekan kami tinggal dan sy ternampak abg ni kayuh basikal g masjid utk solat subuh berjemaah. MasyaAllah..memang layak la dia success dlm study..dan moga dia sukses juga dalam hidupnya.InsyaAllah..

Dan tak lama dulu, setahun dua tahun yg lalu, sy jumpa dgn seorang hamba Allah yg sangat lah ceria orgnya..jalan laju2 dgn penuh semangat sambil bawak botol air g kelas. Ohh..sgtlah inspired! Nak tahu apa rahsianya..bukanlah rahsia bila sy pun dah tahu n nk bgtau kat semua kan..huhu..Selama lebih kurang setahun lebih hidup dgn dia..means, dlm kejiranan/komuniti yg sama.. setiap pagi akan dikejutkan dengan suaranya yg seakan menjerkah utk bagun subuh melalui laungan azan subuhnya.. dan saya pernah gunakan perumpamaan begini..'sabar itu ibarat xxx menunggu jemaah subuhnya..sabo je lah,,ye lah, dia org first yg masuk surau dan dia yg azan..setiap hari x pernah miss..ye ke..ke sy yg termiss denga dia azan..haha..tapi itulah dia..dan bila hari last dia kat kejiranan kami, sy rakam azan dia..haha..konon2 x dpt denga lagi azan ibarat ngauman harimau yg mengejutkan org bgn subuh setiap hari..serius org akan bgn terkejut bila dia azan..sampaikan minggu first dia azan, sy tersentak bgn..terduduk macam kene renjatan elektrik..hoho exaggerating sungguh..tapi serius ni kisah benar..Kalaulah suatu hari nanti sy pergi mana-mana dan dia ada dlm kejiranan yg sama, sure sy boleh agak kalau dia yg azan.

Jom usaha utk jd seperti mereka..hoho..setiap hari mesti mau usaha lah kan..tapi yg paling hasanah qudwah dalam hidup ini adalah qudwah Rasullullah s.a.w..Sekali lagi, jom usaha untuk baca sirah nabi, jadi kita boleh hayati cara hidup nabi.
Selamat mujahadah dan selamat hari raya maaf zahir batin..hehe..tak berapa nk lambat kan..

2 comments:

  1. Jzkk sbb selalu singgah blog akk n doakan akk:) moga sentiasa dilindungiNya selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukraan kak yus. moga terus mmberi inspirasi kpd org sekeliling..^^

      Delete